Okuneff-konventionen tager sigte på at finde et hold eller medhold hos makker, når det er indlysende at en sanskontrakt er lige om hjørnet. I et meldeforløb som dette:
Løsningen er at overmelde i fjendens farve, altså melde 2♠. Makker skal nu med sparhold melde sans, men hvad nu hvis han ikke har godt sparhold? Eller hvis han kun har et medhold? Det er dette Okuneff giver mulighed for at vise.
Man skelner mellem solidt hold, fx EDx eller KDx, medhold, fx D10x, og ikke-hold. I eksemplet er det jo indlysende, at hvis blot makker har ♠Dx eller bedre skal der spilles sans. Svarene er:
Med sikkert hold: Meld sans
Med medhold: Meld bedste sidefarve. Kan være makkers farve eller en umeldt farve.
Uden hold: Genmeld egen farve (viser ikke ekstra længde i farven). Nogle eksempler:
Med overmeldingen i fjendens farve viser Øst at der er værdier til udgang og han kunne principielt melde 3ut, men han er bange for at NS skal ind for mange gange og kan fjerne hans hjerterhold allerede anden gang; han vil derfor lige høre om makker har hold eller medhold. Vest viser med den umeldte farve 3♣ at der er medhold og Øst kan nu med sindsro melde 3ut.
Bemærk: I nogle tilfælde skal man være opmærksom på at overmeldingen i fjendens farve kan være "optaget" til andet brug:
Denne overmelding kan have forskellige betydninger, afhængigt af om man spiller fx Lebensohl eller Transfer Lebensohl eller en anden variant af Lebensohl eller noget helt andet.
3. februar 2011