"I took the opportunity to check out your efforts at your website. Congratulations ...very nicely done and very professional."
En hilsen fra Raymond, en af de to Bridgeguys, som står bag vel nok verdens største bridgesite, BridgeGuys.com
Jens Kromann

Velkommen til min bridgeside

Indmeldinger

Skrevet af Jens U Kromann
12 Jan 2017
Indmeldinger

Jeg har revideret opslaget om Indmeldinger. Revisionen bygger i vid udstrækning på Søren Christiansens fremragende - men ikke helt let tilgængelige - hæfte om indmeldinger og svar på indmeldinger, som kom for nogle år siden.

Det er Sørens fortjeneste, at der er opbygget et system for indmeldinger som svarer nogenlunde til systemet i offensiven, med nogle veldefinerede intervaller for indmeldinger og svar på indmeldinger. Det er vist nok også Søren der fik udtrykket for Indmelders makker, Fortsætter, knæsat i bridgeverdenen. Så nu har vi to sæt agerende omkring bordet: Åbner - Svarer og Indmelder - Fortsætter.

Du kan finde opslaget her: Almindelige indmeldinger og Svar herpå

Spilfører beder om et kort fra bordet og retter så til et andet kort. Må han det?

Skrevet af Jens U Kromann
07 Jan 2017
Spilfører beder om et kort fra bordet og retter så til et andet kort. Må han det?


Jeg har tidligere (februar 2015) lagt en artikel op om dette at spilfører nævner et kort som han vil have spillet fra bordet og derefter retter det til et andet kort. Hovedreglen er: Når et kort er nævnt, peget på, berørt af spilfører eller på anden måde angivet som det kort der skal spilles fra bordet, så skal det spilles! Men der er faktisk tilfælde hvor han kan rette en angivelse. Lovene skelner mellem om han ændrer mening eller om han kom til at sige noget andet end det han mente. Det lyder måske sært, og i februar sidste år var det heller ikke lykkedes mig at finde et godt eksempel på det. Nu har jeg fundet et og jeg har derfor erstattet den tidligere artikel om emnet med en ny.

Jeg har også tilføjet lidt om hvad der så sker, hvis næste hånd når at lægge et kort til det kort som først blev nævnt.

Det er lidt nørdet, og som spiller kan man godt nøjes med at konstatere, at når et kort er nævnt er det spillet, og hvis spilfører mener at han kommer ind under undtagelsesbestemmelsen, skal han tilkalde turneringslederen.

Se artiklen her: Spilfører: ”Så skal jeg be’ om klør es, - nej en lille klør”